Crni petak 2024 – Sve što treba da znate o najvećem šoping događaju godine u Srbiji

Crni petak 2024

„Black Friday“ ili crni petak je dan kada trgovci širom sveta nude značajne popuste na svoju robu, usluge, na taj način privlačeći kupce koji su željni povoljnih ponuda. Ovaj fenomen je potekao iz Sjedinjenih Američkih država, ali poslednjih godina sve veću popularnost dobija u i Srbiji.

U ovom tekstu ću se osvrnuti na istoriju Crnog petka, njegovo značenje i pregled velikih trgovinskih lanaca u Srbiji koji planiraju popuste povodom ovog dana.

Ove godine, Crni petak pada 29. novembra 2024. godine.

1. Istorija i značenje

Istorija crnog petka
Crni petak svoje korene vuče od ekonomske krize iz 1869. godine

Poreklo termina „Crni petak“ datira iz Sjedinjenih Američkih Država. Jedna od najranijih upotreba ovog izraza vezuje se za finansijsku krizu 24. septembra 1869. godine, kada su dva investitora pokušala da monopolizuju tržište zlata, što je dovelo do kolapsa i nazvano je „Crni petak“ zbog negativnih posledica po ekonomiju.

Međutim, savremeno značenje ovog termina potiče iz Filadelfije 1960-ih godina. Policija je koristila izraz „Crni petak“ kako bi opisala haotične gužve i saobraćajne zastoje koji su nastajali dan nakon Dana zahvalnosti, kada su mase ljudi izlazile u kupovinu.

Danas, Crni petak označava početak praznične kupovine, sa značajnim popustima i promocijama koje privlače kupce širom sveta. Iako nije zvanični praznik, mnogi ga smatraju neformalnim praznikom kupovine.

2. Crni petak u Srbiji

U Srbiji, Crni petak je postao popularan poslednjih godina, sa sve većim brojem trgovaca koji nude popuste i promocije.

Trgovinski lanci u Srbiji koji nude popuste

Zadnjih godina sve je više trgovina koje nude popuste

Mnogi trgovinski lanci u Srbiji planiraju značajne popuste za Crni petak 2024. godine.

Evo pregleda nekih od njih:

Tehnomanija: Jedan od vodećih lanaca za prodaju tehnike, Tehnomanija, najavljuje popuste na širok asortiman proizvoda, uključujući televizore, mobilne telefone i kućne aparate.

Gigatron: Poznat po ponudi elektronskih uređaja, Gigatron planira specijalne akcije i sniženja tokom Crnog petka.

Emmezeta: Ljubitelji nameštaja i kućnih dekoracija mogu očekivati popuste u Emmezeti, koja tradicionalno učestvuje u Crnom petku.

Fashion&Friends: Za one koji prate modu, Fashion&Friends nudi popuste na brendiranu odeću i obuću.

Sport Vision: Ljubitelji sporta mogu očekivati sniženja na sportsku opremu i odeću u Sport Vision prodavnicama.

Ananas: Online platforma Ananas planira specijalne ponude i popuste tokom celog novembra, sa posebnim akcijama na dan Crnog petka.

Bazzar: Još jedna online platforma, Bazzar, najavljuje ekskluzivne ponude za pretplatnike i značajne popuste na različite kategorije proizvoda.

3. Saveti za kupce tokom Crnog petka

Saveti za kupce tokom Crnog petka
Sledite sledeće savete kako biste obezbedili što bolje proizvode i popuste za sebe

Kako biste maksimalno iskoristili popuste i izbegli potencijalne zamke, evo nekoliko saveta:

  • Pripremite listu želja: Pre Crnog petka, napravite spisak proizvoda koje želite da kupite. Ovo će vam pomoći da se fokusirate i izbegnete impulsivne kupovine.
  • Uporedite cene unapred: Istražite cene željenih proizvoda pre Crnog petka kako biste znali da li su popusti zaista povoljni.
  • Prijavite se na newslettere: Mnogi trgovci šalju ekskluzivne ponude pretplatnicima. Prijavite se na newslettere omiljenih prodavnica kako biste prvi saznali za popuste.
  • Kupujte online: Mnoge prodavnice nude online popuste, što vam omogućava da izbegnete gužve i kupujete iz udobnosti svog doma.
  • Proverite uslove povrata: Pre kupovine, informišite se o politici povrata proizvoda, posebno za artikle kupljene na popustu.

4. Kako Crni petak utiče na kupovne navike

Crni petak postepeno menja način na koji potrošači u Srbiji planiraju svoje kupovine, posebno pred prazničnu sezonu. Veliki broj ljudi sada čeka Crni petak da obavi značajnije kupovine, jer očekuju sniženja i nadaju se dobrim ponudama.

Takođe, primećen je i rast online kupovine u Srbiji, gde Crni petak postaje glavni pokretač tog trenda. Ljudi sve više preferiraju komfor internet kupovine, izbegavajući gužve u prodavnicama i imajući mogućnost da uporede cene i popuste između više trgovaca na jednostavan način.

Ovaj trend pogoduje razvoju e-trgovine u zemlji, što je dodatno ojačano tokom pandemije, kada je online kupovina doživela pravi procvat.

5. Najpopularniji proizvodi za kupovinu

Najpopularniji proizvodi za kupovinu
Proizvodi koji se najviše prodaju su mobilni telefoni, laptopovi i drugi uređaji

Statistike iz proteklih godina pokazuju da su najtraženiji proizvodi tokom Crnog petka tehnika i elektronski uređaji.

Mobilni telefoni, televizori, laptopovi i kućni aparati poput veš-mašina i frižidera najčešće su na listama želja mnogih kupaca.

Takođe, proizvodi za domaćinstvo i nameštaj privlače pažnju, posebno u lancima kao što su Emmezeta i JYSK.

Kada je reč o modi, poznati brendovi odeće i obuće u prodavnicama kao što su Fashion&Friends, Zara i H&M nude značajne popuste koji privlače ljubitelje trendova.

Sportska oprema takođe beleži visoku potražnju, posebno u radnjama kao što su Sport Vision, Decathlon i Intersport, gde se mogu pronaći sniženi artikli poput patika, sportske odeće i dodataka za fitnes.

Sve veći broj potrošača takođe koristi Crni petak za nabavku poklona za predstojeću prazničnu sezonu, pa su igračke, kozmetika, parfemi i slični artikli među popularnim izborima.

6. Fenomen Cyber Monday

Fenomen Cyber Monday i njegove implikacije u Srbiji
Fenomen Cyber Monday sve više postaje popularan u Srbiji

Crni petak ima i svog digitalnog „brata blizanca“ – Cyber Monday, koji se održava prvog ponedeljka nakon Crnog petka i fokusira se na online kupovinu.

Iako Cyber Monday nije toliko popularan u Srbiji kao Crni petak, sve više domaćih online prodavnica nudi dodatne popuste na taj dan kako bi motivisali kupce da iskoriste i poslednju priliku za povoljne cene.

U 2024. godini, Cyber Monday će biti 2. decembra.

7. Izazovi i kontroverze Crnog petka


Dok Crni petak predstavlja priliku za uštede, postoje i određeni izazovi i kontroverze povezani sa ovim šoping događajem. Jedan od glavnih problema je „fiktivno“ sniženje cena, gde neki trgovci neposredno pred Crni petak povećaju cene, kako bi potom oglasili „popust“ koji je u suštini samo vraćanje na prethodnu cenu.

Potrošači se zato sve više informišu i prate cene unapred kako bi izbegli takve marketinške trikove. Drugi izazov odnosi se na gužve i potencijalno agresivno ponašanje u prodavnicama tokom Crnog petka. Iako Srbija nema ekstrema poput SAD, gde ljudi kampuju ispred radnji, gužve mogu biti neprijatne i otežavaju kupovinu.

Postoji i ekološki aspekt – Crni petak podstiče na prekomernu potrošnju i može doprineti stvaranju otpada, jer mnogi proizvodi kupljeni na sniženju završe kao suvišni ili neiskorišćeni.

Svest o ovom pitanju polako raste, pa neki potrošači preferiraju da kupuju samo ono što im je zaista potrebno ili čak podržavaju inicijative poput „Zelenog petka“ (Green Friday), koji promoviše odgovornu i održivu potrošnju.

8. Saveti za odgovornu kupovinu

Saveti za odgovornu kupovinu tokom Crnog petka
Neophodno je da ispoštujete nekoliko saveta pri kupovini

Odgovorna potrošnja postaje sve važnija, posebno u kontekstu masovnih šoping događaja kao što je Crni petak. Evo nekoliko praktičnih saveta:

  1. Postavite budžet: Pre nego što krenete u kupovinu, odredite koliko novca želite da potrošite i držite se tog budžeta kako biste izbegli nepotrebne troškove.
  2. Izbegavajte impulsivne kupovine: Razmislite da li vam zaista treba određeni proizvod pre nego što ga kupite samo zato što je na sniženju.
  3. Podržite lokalne prodavnice: Mnoge manje lokalne radnje takođe učestvuju u Crnom petku. Kupovina od lokalnih prodavaca može podržati domaću privredu i doprineti razvoju manjih biznisa.
  4. Obratite pažnju na kvalitet: Sniženja su odlična prilika za kupovinu, ali ponekad proizvodi lošijeg kvaliteta budu među sniženim artiklima. Kupujte proizvode proverene vrednosti ili one brendove kojima verujete.

Crni petak u Srbiji, iako donekle drugačiji od originalnog američkog događaja, svake godine sve više raste i obogaćuje svoje ponude, privlačeći širok spektar kupaca. Sa pravim planiranjem i informisanim pristupom, ovaj šoping događaj može biti izvrsna prilika za povoljne kupovine, ali i šansa za razvoj odgovorne potrošnje i podrške lokalnim proizvođačima.

Zaključak

Crni petak 2024. godine predstavlja odličnu priliku za kupce u Srbiji da ostvare značajne uštede na različitim proizvodima. Bilo da planirate kupovinu tehnike, odeće ili kućnih potrepština, pažljivo planiranje i informisanje pomoći će vam da maksimalno iskoristite ovaj šoping događaj.

Picture of Milica Stefanović

Milica Stefanović

Ćao, ja sam Milica, urednica sam na sajtu Informisani. Diplomirani ekonomista sam po struci, moja prva velika ljubav i neostvarena želja je da postanem novinar. Posle 3 godine provedene na Fakultetu politčkih nauka život me odveo u drugom smeru, ali ipak mi se pružila prilika da bar delić onoga što sam želela i tamo naučila ostvarim pišući za ovaj portal. Razne su sfere mog interesovanja, od informacija koje čine našu svakodnevnicu, pa do raznovrsnih ženskih tema. Veliki sam ljubitelj cveća, prirode, zdravog načina života, i na ovaj način ću pokušati i vama čitaocima da prenesem korisne i vredne informacije koje posedujem.

Podelite :

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Ostavi komentar

Saznajte više o nama

Zanima vas ko stoji iza Informisani.rs i zašto radimo ovo što radimo?

Najnoviji artikli

Zapratite nas na Fejsbuku!

Budite u toku sa najnovijim vestima i pričama! Pridružite se našoj zajednici: